Statuten
Hieronder kan u de gecoordonneerde statuten vinden zoals ze
in Januari 2004 werden opgemaakt.
Electronische versies:
Gecoördineerde tekst:
Ten jare negentienhonderd acht en negentig, de dertiende augustus,
werd de vereniging zonder winstoogmerk opgericht te Zaventem,
overenkomstig de wet van 27 juni 1921.
Ten jare tweeduizend en vier, de zevenentwintigste januari,
besloten de effectieve leden tot wijziging van de statuten, overenkomstig
de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet van 2 mei
2002.
Naam - Zetel - Doel - Duur
Artikel 1.
De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam ‘De
Jeugdige Baanbrekers – vzw’ afgekort ‘JBZ – vzw’.
Artikel 2.
De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd te
1930 Zaventem, Steenokkerzeelstraat, 58-60 en is gelegen in het
gerechtelijk arrondissement Brussel.
Hij kan slechts verplaatst worden door een beslissing van de
algemene vergadering, mits de regels in acht genomen worden zoals
vereist voor een statuutwijziging en beschreven in deze statuten.
Artikel 3.
De vereniging stelt zich tot doel de lichamelijke opvoeding,
de lichaamsontwikkeling en de sportieve uitbouw van de vrijetijdsbesteding
actief te verspreiden en op de meest humanitaire en sociaal democratische
wijze te bevorderen.
Zij streeft deze doelstelling na in samenwerking met haar koepel,
de Gymnastiek Federatie Vlaanderen vzw.
Artikel 4.
De vereniging mag alle handelingen verrichten die rechtstreeks
of onrechtstreeks verband houden met haar doeleinden, het verwerven
en beheren van roerende en onroe-rende goederen inbegrepen.
Artikel 5.
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur en kan ten
alle tijde zoals wettelijk is bepaald ontbonden worden.
Leden
Artikel 6.
De vereniging bestaat uit effectieve – en toegetreden
leden. Enkel de effectieve leden maken deel uit van de algemene
vergadering.
De effectieve leden, dragen door hun
bijzondere bevoegdheid of bedrijvigheid rechtstreeks bij tot
de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.
De wettelijke bepalingen zijn alleen op de effectieve leden
toepasselijk.
Artikel 7.
Het aantal effectieve leden met alle rechten en plichten zoals
omschreven in de vzw-wet moet tenminste drie bedragen.
Het aanvaarden
van effectieve leden gebeurt door de raad van bestuur.
Het verzoek
om toelating van een kandidaat lid moet schriftelijk worden ingediend
bij de voorzitter van de raad van bestuur.
Een kandidaat-lid moet
worden voorgedragen door twee effectieve leden.
Artikel 8.
De jaarlijkse bijdrage van de effectieve leden zal bepaald
worden door de raad van bestuur en bedraagt maximum€ 1.250.
De
bijdrage voor de toegetreden leden wordt jaarlijks vastgelegd
in het huishoudelijk reglement.
Artikel 9.
Elk effectief lid kan ten alle tijde uit de vereniging treden.
Het ontslag moet schriftelijk aan de raad van bestuur ter kennis
worden gebracht.
Effectieve leden die hun lidmaatschapsbijdrage niet betalen
binnen de gestelde termijn krijgen een aanmaning. Geven zij hieraan
geen gevolg worden zij ambtshalve uitgesloten.
Artikel 10.
De uitsluiting van een effectief lid kan enkel door de algemene
vergadering worden uitgesproken met een meerderheid van twee
derden van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Een effectief lid dat ontslag neemt of dat wordt uitgesloten
kan geen aanspraak maken op het bezit van de vereniging en kan
de teruggave niet eisen van de door hem betaalde sommen.
Artikel 11.
De toegetreden leden zijn enkel aangesloten om te genieten
van de activiteiten die door de v.z.w. .worden ingericht. Ze
hebben geen stemrecht op de algemene vergadering.
De rechten en plichten van de toegetreden leden worden ingeschreven
in een huishoudelijk reglement.
De uitsluiting van een toegetreden lid gebeurt door de raad
van bestuur met gewone meerderheid der stemmen van de aanwezige
of vertegenwoordigende leden.
Artikel 12.
Op de zetel van de vereniging wordt door de raad van bestuur
een register van de effectieve leden gehouden. Dit register vermeldt
de naam, voornamen en woonplaats van de leden. Alle beslissingen
betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden
door toedoen van de raad van bestuur dienen in dit register te
worden ingeschreven.
Alle effectieve leden kunnen, mits schriftelijke vraag en
na afspraak, op de zetel van de vereniging het register van de
leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de
algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen
al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of
voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige
stukken van de vereniging.
De Raad Van Bestuur
Artikel 13.
De vereniging word bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld
uit tenminste drie personen.
Het aantal bestuurders moet in elk
geval steeds lager zijn dan het aantal dat effectief lid is van
de vereniging.
Artikel 14.
De bestuurders worden benoemd voor een periode van twee jaar.
Jaarlijks
is minstens één derde van de bestuurders
uittredend.
De uittredende bestuursleden zijn herverkiesbaar en
ten alle tijde afzetbaar door de algemene vergadering.
Artikel 15.
De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering
met een gewone meerderheid ongeacht het aantal aanwezige en/of
vertegenwoordigde leden.
Artikel 16.
Het mandaat van de bestuurders eindigt door einde mandaat,
afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag,
door overlijden of ingeval van wettelijke onbekwaamheid.
Een bestuurder die ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken
aan de raad van bestuur.
Bij ontslag, schorsing of overlijden zal de eerstvolgende algemene
vergadering in zijn vervanging voorzien. Intussentijd kan de
raad van bestuur onder zich een bestuurder aanduiden die tijdelijk
de opengevallen functie waarneemt.
Artikel 17.
De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden
om iedere akte van bestuur of van beschikking te doen die de
vereniging of de verwezenlijking van haar doel aanbelangt.
De raad van bestuur mag alle nodige verbintenissen aangaan,
giften en subsidies aanvaarden, roerende en onroerende goederen
verwerven, personeel aanwerven, teneinde het maatschappelijk
doel te kunnen realiseren.
De raad van bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt
als college de vzw in en buiten rechte.
De raad van bestuur kan haar machten aan één
of meer personen delegeren.
De raad van bestuur beslist bij eenvoudige meerderheid van
stemmen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De meerderheid van stemmen wordt berekend op de geldig uitgebrachte
stemmen; de onthoudingen worden niet meegerekend. Bij staking
van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Artikel 18.
De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen
uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt.
Artikel 19.
De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter
of door twee bestuurders.
De vergaderingen van de raad van bestuur worden voorgezeten
door de voorzitter of bij afwezigheid van de voorzitter door
het oudste lid in leeftijd van de raad van bestuur.
Artikel 20.
Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend
worden door de voorzitter en de secretaris en bewaard worden
in een daartoe bestemd register. Deze kunnen door de leden geraadpleegd
worden mits het richten van een schriftelijk verzoek aan de voorzitter.
De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere
akten worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Bij ontstentenis van deze kunnen twee andere bestuurders deze
documenten geldig ondertekenen.
Artikel 21.
De maatschappelijke handtekening zal bij voorkeur worden overgedragen
aan de voorzitter en/of de penningmeester van de vereniging of
bij beslissing van de raad van bestuur aan een ander gedelegeerd
persoon.
Artikel 22.
De raad van bestuur kiest uit zijn bestuurders een voorzitter,
een secretaris, een penningmeester en elke functie die voor de
goede werking van de vereniging noodzakelijk is.
Artikel 23.
De raad van bestuur kan een dagelijks bestuur kiezen.
Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur bij gewone meerderheid
voor een periode van één jaar. Bij staking van
stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Tot daden van dagelijks bestuur worden gerekend alle handelingen
die dag aan dag moeten worden verricht om de normale gang van
zaken van de vzw te verzekeren en die, hetzij wegens hun minder
belang, hetzij wegens noodzakelijkheid een onverwijlde beslissing
te nemen, het optreden van de raad van bestuur niet vereisen
of niet wenselijk maken.
De ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur kan geschieden:
- op vrijwillige basis door een lid van het dagelijks bestuur,
door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van
bestuur.
- door afzetting door de raad van bestuur.
De beslissingen genomen door het dagelijks bestuur, dat als
een college vergadert, worden steeds genomen in collegiaal overleg.
De benoeming van de leden van de raad van bestuur en hun ambtsbeëindiging
wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier
ter griffie van de Rechtbank van Koophandel en van een uittreksel
daarvan bestemd om in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad
te worden bekendgemaakt.
Algemene Vergadering
Artikel 24.
De algemene vergadering wordt samengesteld uit de effectieve
leden en wordt voorgezeten door de voorzitter of bij afwezigheid
van de voorzitter door het oudste lid in leeftijd van de raad
van bestuur. Elk effectief lid kan zich schriftelijk laten vertegen-woordigen,
via volmacht, door één ander werkend effectief
lid, uitsluitend voor de punten vermeld op de agenda.
De algemene vergadering beslist over:
- de wijziging van de statuten,
- de benoeming en de afzetting van de bestuurders,
- de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het
bepalen van hun bezoldiging, ingeval een bezoldiging wordt
toegekend.
- de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen.
- de goedkeuring van de begroting en van de rekeningen,
- de vrijwillige ontbinding van de vereniging,
- de benoeming en uitsluiting van een effectief lid,
- de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een
sociaal oogmerk,
- alle gevallen waarin de statuten dat vereisen.
Artikel 25.
De algemene vergadering wordt geldig bijeengeroepen door de
raad van bestuur of door de voorzitter telkens als het doel van
de vereniging zulks vereist.
Artikel 26.
Zij moet tenminste eenmaal per jaar worden bijeengeroepen voor
het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar en voor
de begroting van het komend jaar.
Artikel 27.
De algemene vergadering dient eveneens te worden bijeengeroepen
wanneer tenminste een vijfde van de effectieve leden een verzoek
richt aan de raad van bestuur.
Artikel 28.
De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig
te zijn, ondertekend worden door de voorzitter, of twee bestuurders.
Alle effectieve leden moeten worden opgeroepen per gewone brief,
per e-mail of per aangetekend schrijven tenminste acht werkdagen
voor de vergadering.
Artikel 29.
De uitnodiging vermeldt plaats, dag en uur van de vergadering
alsmede de agenda.
Elk voorstel, ondertekend door tenminste een twintigste van
de effectieve leden, wordt op de agenda vermeld.
Na de kenbaarmaking van de dagorde kunnen punten toegevoegd
worden mits akkoord van 2/3 van de aanwezige leden.
Artikel 30.
De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid van
de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden
behoudens in de gevallen waar de wet een bijzondere meerderheid
en/of een aanwezigheidsquorum voorschrijft. De meerderheid van
stemmen wordt berekend op de geldig uitgebrachte stemmen; de
onthoudingen worden niet meegerekend.
Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of
diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.
Artikel 31.
De notulen en beslissingen van de algemene vergadering worden
door de voorzitter en door de secretaris ondertekend of door
hun plaatsvervangers en bewaard in een bijzonder register ten
zetel van de vereniging, waar alle leden, zonder verplaatsing
van de stukken, er kennis kunnen van nemen mits voorafgaande
schriftelijke vraag en afspraak.
Onder dezelfde voorwaarde wordt, met schriftelijke toelating
van de voorzitter van de vereniging of van de bestuurder die
hem vervangt, inzage gegeven aan derden die daar belang bij kunnen
hebben.
Statutenwijziging
Artikel 32.
Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien
die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en wanneer
tenminste 2/3 van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd
zijn.
Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid
van 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde
effectieve leden.
Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het doel of
op de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, kan zij
alleen worden aangenomen met een meerderheid van 4/5 van de stemmen
van de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden.
In geval op de eerste vergadering minder dan 2/3 van de effectieve
leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering
worden bijeengeroepen waarop een geldig besluit kan worden genomen
ongeacht het aantal aanwezigen. De tweede vergadering mag niet
binnen de vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden
gehouden.
Artikel 33.
De uitsluiting van een effectief lid vereist een meerderheid
van 2/3 der stemmen. Bij uitsluiting van een effectief lid moet
dit punt op de agenda voorkomen en moet het lid worden uitgenodigd
om in zijn verdediging te kunnen voorzien.
Rekeningen En Begrotingen
Artikel 34.
Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.
Ieder jaar en ten laatste binnen zes maanden na afsluitingsdatum
van het boekjaar legt de raad van bestuur de jaarrekening van
het voorbije boekjaar alsook de begroting van het volgende boekjaar,
ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.
De rekeningen worden nagezien door twee commissarissen. Deze
worden benoemd door de algemene vergadering.
De jaarrekening wordt neergelegd in het dossier gehouden op
de griffie van de Rechtbank van Koophandel.
Ontbinding En Vereffening
Artikel 35.
Behoudens gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding
van rechtswege kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding
besluiten. Het voorstel tot vrijwillige ontbinding van de vereniging
moet uitdrukkelijk op de agenda van de algemene vergadering vermeld
worden. De activa zullen, na aanzuivering van de passiva worden
overgedragen aan de overkoepelende federatie of vereniging met
gelijklopende doelstelling.
Evenwel, mocht de vereniging om een willekeurige reden haar
rechtspersoonlijkheid verliezen, dan zal zij verder onder de
leden blijven bestaan als een vereniging van gemeen recht.
Slotbepalingen
Artikel 37.
Het geen niet uitdrukkelijk door onderhavige statuten wordt
voorzien wordt geregeld door de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd
door de wet van 2 mei 2002 op de verenigingen zonder winstoogmerk.
Titel - Benoemingen
Artikel 38.
Werden tot leden van de raad van bestuur benoemd:
- Van Calster, Kurt Jos Francis, geboren te Leuven op 21/09/1973,
wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Bosmans, Jean Baptiste, geboren te Antwerpen op 13/12/1937,
wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Ketelaer, Henri Léon, geboren te Zaventem op
05/05/1937, wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Baeyens, Ingrid Antonia Florence, geboren te Vilvoorde op
18/11/1965, wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Berckmans, Ludo Louis Albert, geboren te Bosvoorde op 12/08/1959,
wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Van Roey, Gerald Luc Gaston, geboren te Leuven op 26/06/1977,
wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Verlinden, Marissa Claire Roger, geboren te Vilvoorde op
10/04/1984, wonende te 3071 Erps-Kwerps, Belg
- Jacobs, Anne Elise Renée, geboren te Vilvoorde
op 07/11/1965, wonende te 1930 Zaventem, Belg
- Deridder, Kathleen, geboren te Ukkel op 18/05/1984, wonende
te 1831 Diegem, Belg
Zaventem, 27 januari 2004.
Voorzitter, Secretaris,
Kurt Van Calster Jean Bosmans
|